Introductie

Verre reizen en culturen zijn een inspiratiebron in het werk van Myriam. De levensvreugde van de Afrikaanse dans inspireert haar tot kleurrijke schilderijen en keramiek met een speelse tekentaal. De donkere schaduwzijde van oorlog en genocide, dood, haat en angst vertaalt zij in ruimtelijk werk.

Zo is “Rwanda my first love” een getuigenis en afscheid van jaren werken en leven in Rwanda. De cyclus van leven en dood is een belangrijk thema in haar werk. De geboorte als begin en oorsprong, de oerkracht en de aardse gebondenheid. De dood als eindpunt of als nieuw begin. Soms huiveringwekkend, wrang, soms provocerend, dan weer vertederend, met een vleugje humor.

Ze onderzoekt het onlosmakelijke emotionele lijden in de relatie moeder- kind. Het streven naar totale eenheid, naar versmelting en geborgenheid enerzijds, en anderzijds de afwijzing, verstoting, het gemis en de gekwetstheid. De relatie tussen lichaam en geest is een permanente in haar werk. Het lichaam met zijn uiterlijke verschijningsvormen en organen als drager van de ziel, als centrum van emotioneel leven. De bloedsomloop als energiestroom voor een streven naar hoger bewustzijn. Kunst als noodzaak, als sublimering van het leven.